Dagens märkligaste nyhet: Fulla tioåringar i danmark

Hur FAN kan det gå så skevt? Dyngfulla, och troligen narkotikapåverkade, tioåringar som kastar stenar mot polisen? Föräldrar som inte kan hantera sina barn, ja, barn, små barn! Nu talar vi inte om tonåringar utan barn! Tio år, vad går man i då? Det som på min tid hette mellanstadiet? Jag blir förfärad, hur ser deras familjesituation ut?

Vad är de bakomvarande orsakerna? Totalt utan diciplin? Hippie kollektiv med blomkål till frukost? Skämt åsido, det är hemskt, riktigt hemskt. 
Om dom hamnar så snett redan i den åldern, vart slutar det?

Jag kan bara inte förstå. Tyvärr är nyheter oftast väldigt, väldigt grunda och rätt vinklade. En notis på ett par rader säger lite om de faktiska omständigheterna och vad som hänt. Men någon bakomvarande sanning är det säkerligen, inte direkt jokkmokksposten som publicerade det hela utan Dagens Nyheter, som i mina ögon, fortfarande är en tidning med nyheter, ingen skvallerpress eller förteckningsblaska över reklamsverige.

Jag blir häpen, å andra sidan, gatubarnen i centralamerika har sådant som vardag, utan socialt skyddsnät som kan gripa in. Tyvärr är vi rätt avtrubbade av alla hemskheter och gör skillnad på äpplen av olika färg när det i slutändan är samma sak. Det är nog så att det måste kännas relevant för oss här på våra breddgrader innan vi 
reagerar. Tyvärr, men jag tror det är mänskligt. Vi är rätt insnöade och trångsynta och jag är inte ett dugg bättre än någon annan, även om jag skulle vilja vara det. Låt oss börja bry oss om eländet i världen.

Skygglappar på, varför då? För bekväma? Vi tänker nog alla, det är inte mitt problem, men se, det är det visst det om 20år när det är dina barn det handlar om. Då kanske det inte finns någon hjälp att få, men om vi engagerar oss nu, då kanske det finns hopp. Jag hoppas...

Mitt mål är att till våren åka iväg som volontär och bidra med något, men framförallt se hur världen verkligen ser ut bakom alla fasader. Alla ansikten bakom maskerna. Världen, usch...

Kommentarer
Postat av: Emma

Ja det är fan hemskt, oavsett om det är i danmark eller sydamerika. stackars barn

Postat av: JojjeB

Det är riktigt vidrigt sjukt men tyvärr inget ovanligt. Man blir rädd för att vara människa.

2007-07-23 @ 21:50:08
URL: http://jojjeb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback