Ang. Den pågående feministdebatten

Sitter precis just nu och lyssnar på en debbat på SVT 1 om vart feminismen tagit vägen och varför den nuvarande borgerliga regeringens ministrar inte säger sig vara feminister.

Min spontana tanke är: Är det så konstigt?!

Vad har ordet feminist för värdeladdning? Ordet feminist klingar negativt, det finns så många budskap och betydelser i ordet feminist. Det är så farligt mångtydigt. Jag är för jämnställdhet. Men inte för feminism.

Kan vi inte kalla det för jämnställdhet helt enkelt? Det är väll ändå dit vi vill nå?
Tyvärr kan vi inte kalla det feminism då feminismen fått så negativ klang. Mycket pga Roks "skandalen". Dvs tjatet om att män är djur, vilket dom förvisso i är i vissa aspekter, men vi kan inte ha en nationell strävan efter feminism då feminism är fel ord! Följande är bara lösa tankar helt tagna ur luften men jag tror att om man frågar en grupp människor om dom är för feminism samt om dom är för jämnställdhet. Jag gissar att man får många fler som är för jämnställdhet trots att det är precis vad vi vill uppnå med feminismen.

Bara vi tar det över det hindret som ordet feminism faktiskt ger gissar jag att mycket är vunnet. Varför hänga kvar vi något som klingar så ofantligt negativt? Nya tag och ny inriktning.

För mig klingar ordet feminism som något som konkurrerar med det nuvarande medans jämnställdhet klingar mer som ett koopererande med det nuvarande för att nå målet som faktiskt måste vara total jämnställdjet.

Sedan borde vi ha en debatt om vad total jämnställdhet faktiskt innebär. Det är lätt att prata om diskriminering pga kön om man inte avgränsar. Det ter sig, åtminstonde för mig, ganska naturligt att kvinnor är hemma mer med barnen av biologiska skäl. Det är tämligen svårt för killar att amma. Något för forskarna att bita i?

Finns mycket att diskutera i ämnet och jag ska inte bli långrandig. Kommentera gärna och ge fler infallsvinklar. Är jag helt ute och cyklar? Jag tror jag snubblat på kärnan i problemet men det kanske bara är mitt eget storhetsvansinne.

Kommentarer
Postat av: caroline

Faktiskt en väldigt smart tanke. Bara i ordet FEMINIST är det ju inget manligt attribut med. Så absolut att JÄMSTÄLLDHET räcker då det ordet inkluderar båda könen, d.v.s alla människor.

Postat av: Evelina

Haha lät det som ett bullenproblem? Haha! Men det gällde inte mig haha! Va bra att du fått ström nu iaf :)

2007-04-06 @ 13:47:36
URL: http://lonken.blogg.se
Postat av: Evelina

Hehe jag tyckte de va roligt :D

jo de är bra! Sítter å prata med Marina på msn:) Själv då?

2007-04-06 @ 14:51:14
URL: http://lonken.blogg.se
Postat av: Evelina

will do! Jag tror jag bestämt mig för att följa med imorrn iaf :)

2007-04-06 @ 17:06:37
URL: http://lonken.blogg.se
Postat av: Emma

Ja alltså, efter att ha läst genus i ganska många månader är jag ju en aning hjärntvättad när det handlar om jämställdhet/feminism osv.

Men jag håller med dig på ett sätt. Man skall snacka om jämställdhet istället för feminism. trots att feminismen i sig står för just det. Och tänker man så, så kan nog både tjejer och killar säga att de är "feminister".

Problematiken ligger dock i att de flesta tänker på radikalfeminismen när man yttrar ordet feminism, dvs. "manshatar-grenen" som uppkom någon gång på 70-talet... men så är det ju inte riktigt.

Idag utövas snarare den tredje vågens feminism där man också inkluderar HBT-personer (homo, bi, transpersoner)

Men nu svävade jag iväg utan att förklara eg någonting...

Till saken. Jag är för jämställdhet. Feminismen arbetar för detta. Men man borde kunna hitta ett annat namn på det, för att få det neutralt!

Yrt det blev.. men du kanske fattar vad jag menar.

2007-04-06 @ 20:00:01
URL: http://hayes.webblogg.se
Postat av: Gunnar

Det är sant, det du skriver, angående ordet feminism. Det låter inte lika bra som jämställdhet, trots att målet är detsamma. Tyvärr. Å andra sidan, vad betyder egentligen ett namn?

"Jag kan uttala fågelns namn på tjugo olika språk....Men jag vet ingenting om fågeln."

Angående total jämställdhet så är jag övertygad om att det är möjligt, men till vilket pris? Givetvis skall vi försöka vårt yttersta för att uppnå detta, nästintill omöjliga, ideal. Dock borde vi anse oss färdiga och nöjda innan detta ideal är uppnått. Detta då kvinnor är bättre lämpade än män rörande vissa situationer, och vice versa. Att driva frågan till sin spets torde anses som idioti. Det bidrar endast till ett ineffektivt samhälle.

2007-04-07 @ 03:09:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback